Isnin, 12 Julai 2010

Etika - etika Pemancing

Topik ni aku rase ramai gak kaki2 pncing yg x amik pot. Ye la rata2 kaki pncing yg ade kt malaysia ni hanya tau nk labuh umpan n then tggu umpan diragut mangsa yg bernama ikan... huhuhu. Tapi pd kaki2 pancing yg masih mngamalkn etika sbgai pemancing yg baik mmg aku respek r kat kowang... pancing.. pancing gak, ilmu tu kalo leh sedikit sbanyak kene gak ade dlm kepala kowang. Jgn harap mmber sebelah jer tolong psg umpan n wat perambut utk kowang. x psl2 kowang yg dijadikan umpan... wakakakaka !!!

So kt bawah ni aku bg la sedikit sbnyak etika - etika yg perlu kaki pncing ada n tahu utk mmperaktikan agar kehidupan flora n fauna di malaysia terpelihara. Cehh... mcm pencinta alam la plak aku ni... wakakaka

Etika - etika pemancing :

1. Membawa balik ikan yang diperlukan sahaja.

Haaa... yg ni kalo kita tgk ade kaki pncing yg pncing ikan kecik pon ade yg nk bwk blik. kalo pk2 la kan... ikan kecik2 cmtu leh ke wat lauk? kalo goreng pon tggal tulang je watpe? so lebih baik lpaskn anak2 ikan yg rata2 dlm saiz yg xleh nk wat lauk tu. Biarlah anak ikan tu mmbesar n trus mmbiak agar dpt bertarung ngn anak2 atau cucu2 kita kelak. Rezeki x kemana beb... ada la ikan beso mnanti kowang tu... yg penting sabo k.... ade juga pemancing2 yg kejam xnk  lpaskn blik ikan yg xleh wat mkn mcm ikan buntal n sesirat. da tau xleh mkn lpaskn le blik. jgn la biar ikan tu mati kepanasan. ikan tu dicipta utk menjaga ekosistem perairan laut n sungai. ikan tu jugak ade tgasnye tersendiri. Setiap makhluk yg dicipta ade tugas serta kelebihan mereka sndiri, tul x? bygkan kalo kowang yg kene biar panas2 cmtu... bak kate nabil..."lu pikir la sndiri!"...huhuhu



2. Jangan membuang sampah merata-rata.


Yg ni pnting utk dipraktikkan. demi mnjaga kebersihan sungai n laut tempat yg kowang duk pncing tu jgn la kowang buang smpah plak dlm sungai or laut. kalo boleh selitkn sampah kowang tu dlm poket atau sediakan plastik khas. so da smpai darat kang buang la dlm tong sampah. jd la masyarakat yg prihatin terhadap alam skitar. menjaga kbersihan tu kan amalan yg mulia. Ingat tu beb.... hehe

3. Tingkatkan ilmu memancing dan pengendalian bot.

Kaki pncing ni bkn stakat tau nk nek bot jer. kene la pndai handle enjin bot. xkn nk harap captain or tekong kowang je yg kemudi. wat nye diorg yg kumpau camne? pdn muka x dpt cr pot pncing best... kan? So pd junior2 yg baru nk blajar pgang pncing tu byk2 la tnya n minta tnjuk ajar dr senior yg pakar. Jgn harap diorg nk dtg kt kowang ajar bnda2 tu sume.... Blajar la ngn seikhlas ati... tnjukkan kesungguhan jika btul2 nk blajar k. Bru org respek... huhuhu. x pon kowang leh cr rujukan dlm buku2 or majalah2 pncing yg byk trdapat di pasaran. kt dlm tu mcm2 ilmu yg leh dipelajari secara teori. so kalo nk praktikal tu kene la blajar sndiri mlalui buku or tnya pd org yg bpengalaman.

*kumpau = mabuk laut

4. Mematuhi peraturan memancing dan pengendalian bot.

Mksudnye kalo nk pancing pon, tgk2 gak la pot mana kowang nk pncing tu. jgn plak kowang g pncing tempat yg ltak papan tnda org kene tembak tu. tu penceroboh namanye. kalo nk cr psl try la pncing situ. mcm la xde tempat len nk pncing. punya la luas n besar laut kat Malaysia ni. xkn satu pot pon x jmpa smpai nk masuk kwsan larangan?

5. Hormatilah hak pemancing yang lain.

Yg ni lebih kpd mereka2 yg selalu pncing atas smpan, tongkang or kapal. ye la... kdg2 kalo kita nek smpan pon ade gak yg kumpau. so da tau diri tu x larat amat sgt jgn lak tergesa2 nk blik. bg la pluang kat org len yg belom kumpau. x pon layan r tido kt atas smpan tu asalkn kowang x kaco pemancing2 yg len. kalo x merase la kowang kene cmpak dlm laut kang... wakakaka. lg satu kalo bab nk tukar pot mancing ni selalu leh jd gaduh or ade je pihak yg x puas ati. so dlm hal ni ade baiknye wat pbincgan antara sume pmancing2. kalo sume stuju tukar pot baru la tukar. jgn ingt nk ikut kepala kowang je... x psl2 kowang yg kene jd umpan ikan paus... hahaha. kalo da rase mnat nk memncing wat la cara minat nk pncing. beli la satu set pncing. yg murah pon xpe. kalo setakat sume brg nk pnjam kt org aku rase bek kowang duk umah je la. org len pon kua duit beli alat2 tu beb... Then time da abis pncing ni paling sentitif. ye la ikan da dpt tggu turn nk bahagi ikan je la kan? bab ni yg ssah. kdg2 kowang akan kecewa, marah n x puas ati bila ikan yg kita nk x dpt bwk blik sbb owang len da 'cop' ikan tu. so bncang la elok2. mybe ade org umah diorg da request awal2 nk ikan tu. so ape salahnye lpaskn ikan tu kt tgn mmber kowang. mybe org umah diorg tu mngidam ikan yg kowang nk tu... hehehehe. so tnamkn sikap hormat mghormati n bertolak ansur. xkn psl ikan pon nk gaduh kot kan? len kali leh tgkap lg... hehehe

6. Hormatilah peraturan padang pancing persendirian.

yg ni aku xtau nk explain cmne... aku rase kt Malaysia ni pon da ade tempat mancing yg best2. So xde alasan la kowang nk g ceroboh negara org plak. kalo kowang x kene tgkap polis laut alamatnye kene tgkap ngn lanun r kowang... wakakaka

7. Sebarkan segala pengetahuan.


Pada brader2 yg da lama memancing tu tntu ade byk ilmu tentang teknik2 pncing ni kan? jgn kemut plak nk kongsi ngn mmber2. ingt2 kowang dlu bru nk terkial2 jd pemancing sape gak yg ajar? so jgn la kedekut ilmu, kita ni sama2 dlm bidang yg sama diminati. apa salahnye berkongsi ilmu... btul x? huhu...

8. Menyokong pemeliharaan alam sekitar tempatan.

Yg ni aku rase melibatkan kempen2 or usaha2 kerajaan utk memelihara or memulihara alam sekitar. bila ade kempen2 cmni jgn plak kowang wat xtau jer. ade pluang kowang join la kempen2 ni. bkn utk kowang je tujuan ni. tp utk kesenangn anak n cucu2 kowang jugak nti.

9. Jangan melepaskan ikan dan tumbuhan ke perairan awam.

10. Membangunkan dan membina sukan memancing.

haa... yg ni mesti la kaitan ngn ptndingan mmancing kan? byk pengnjur2 yg mngnjurkn ptndingn mmncing di negara ini. ini bermkna ikan2 di Malaysia x pernah kurang. Smbutan juga tetap mggalakan. Itu mksudnye negara kita kaya dgn hasil laut. bkn saje kowang dpt ikan, malah duit hadiah pon leh dpt. Rezeki beb.... huhuhu




Sekian aje la td Etika - etika pemancing setakat yg tau aku terangkan kt sini. mybe aku rase ade gak ksilapan2 dlm penerangn ni. so sape2 yg lebih arif tu tolong la tgur2 yer. Maaf kalo ade salah n silap. Aku budak baru belajar, amik pancing tolong sentapkn... wakakakaka...

















2 ulasan:

  1. kuang... kuang... kuang.....kuang................

    BalasPadam
  2. ko gelak nape lak ni? da x btul kew? hahahaha

    BalasPadam

Ketengahkan pendapat, tunjuk ajar, pandangan serta kritikan anda disini :)