Khamis, 29 Julai 2010

Pemancing : aRz oNe, azlan, Faiz

Joran :

aRz oNe :
Figo Lemax VIP Stick 8-20lb (rod), D.A.M Quick HPN 320FS (kekili)

Azlan :
Santec Cobra action 20-50g (rod), Tomman Titanium Plus 2000 (kekili)

Faiz :
Penn Spinfisher 12-20lbs (rod), Shimano Sonora 4000FA (kekili)

Umpan : Perumpun RM5

Pembekal Umpan : Orang asli (bagan hailam)

Transpot : Teksi Bot

Tanpa rancangan awal, tba2 azlan mengajak aku memancing apollo di jambatan pulau indah. kami bertolak kira2 pukul 8:45 pagi. sebelom ke jambatan pulau indah, kami menuju ke tanjung harapan utk melihat keadaan air laut. ternyata air sudahpon surut. so mmg amat x sesuai memancing guna apollo kt jambatan time ni. nak x nak, kami terpksa membeli perumpun dan memancing di atas bot yg terletak betul2 di hadapan tokong cina di jeti bagan hailam. khidmat teksi bot diperlukan utk menghantar kami bertiga ke atas bot. RM1 dikenakan setiap seorg.

(azlan n faiz tekun menunggu ikan)

Sejam lebih memancing tiada tanda2 umpan diragut. ini kerana air telah surut abis. kami hanya mampu menunggu air psg semula. dikala air mulai pasang, joran azlan menunjukkan respon. ikan gerut2 dinaikan. saiznye amat kecik dan dilepaskn semula. menjadikan ikan ini hasil kami yg pertama pd trip kali ini. begitu juga aku, menaikan seekor gerut2 saiz yg kecil. dilepaskan juga. sekali lg joran azlan disentap. gerut2 juga dinaikan. faiz plak langsung tiada tgkapan wat masa ni. huhu

(aku dan sembilang)

Penantian diteruskan. tba2 joran aku melengkung. aku mengarau kemas kekili. seekor ikan sembilang dinaikan. mmg spesis ni yg aku cr bila memancing kt sini. huhuhu. faiz geram jer dr td x dpt ikan. hahaha. x lama kemudian, joran azlan plak memberi respon. sembilang yg saiz besar sikit dr sembilang aku dinaikan. ini menambahkan kegeraman di hati faiz. sabo2... hahaha. azlan melabuhkan umpan dan sekali lg joran azlan 'bergedik'. karau demi karauan dilakuakan. seekor ikan duri seberat 1kg dinaikan. faham2 je la... faiz da tgh 'panas' tu... hahahaha

(azlan bersama tgkapan duri)

faiz mkin geram. umpan asyik habis di mata kail. tp ikan yg x sangkut2. hahahaha. tba2 joran faiz melengkung. huhuhu. saat yg dinanti2 telah tba. akhirnya faiz menaikan seekor duri sebarat 1kg. tersengeh2 juga faiz. kalo x muncung aje dia tu x dpt ikan. hahahaha

(faiz dgn muka geram akhirnya berjaya menaikan seekor duri)

jam sudah menunjukkan pukul 1. aku terpksa pulang pd pukul 1:30 sbb da jnji ngn wif aku untuk mghadiri jemputan kenduri cukur jambul anak mmber wif aku. faiz n azlan masih blom puas memancing. masa yg ditggu telah tba, tp faiz bekeras xnk balik selagi sembilang yg dihajati x didaratkan. tggu punya tggu, sudah pukul 2. aku terpksa mngarahkn azlan n faiz mghantar aku blik ke rumah. dengan berat hati, azlan n faiz akur. Aku smpai di rumah pd pukul 2:45 ptg. manakala azlan n faiz berpatah blik ke lokasi memancing td. mmg x puas2 lg diorg tu. huhuhu.

(hasil memancing yg diperolehi pd trip kali ini)

sepanjang aku mghadiri kenduri, aku pon xtau ikan ape yg da diorg perolehi. ingtkan nk join diorg memancing lpas kenduri, tp jam da menunjukkan pukul 7 bila aku sampai umah. so x sempat rasenye. akhirnya azlan n faiz sampai juga ke rumah. ikan2 yg diperolehi dibahagikan n faiz pon pulang ke rumah. sekian...

(masakan isteri aku hasil trip kali ni - sembilang masak cili api)

Sedapnyeee.... huhuhu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ketengahkan pendapat, tunjuk ajar, pandangan serta kritikan anda disini :)